22 lutego 2010

Hatha Yoga i Raja Yoga


Pytanie: Czy może Pani porównać Pani yogę z Hatha Yogą i Raja Yogą?
Shri Mataji: O, opowiem wam o tym. Dziękuję, to bardzo dobre pytanie. Chodzi o Hatha i Raja Yogę. Nowoczesna Hatha Yoga jest dla Mnie czymś niezrozumiałym. Ale w Patanjali Shastra napisano Ha Tha. Chodzi o Ha i Tha, to po prostu te dwa Nadi, które pewnie wam opisano. Są jeszcze ashtangi, czyli osiem aspektów Hatha Yogi, zgodnie z tym, co pisał Patanjali. Najważniejszą jest pierwotna, pierwsza, Ishwara Prahnidhana, czyli ustanowienie Boga w was. W tej akrobacji, którą uprawiamy, nie mamy pojęcia o Bogu, nigdy o Nim nie mówimy, zapomnieliśmy o Bogu, macie tylko usiąść, to wszystko. Bo oni wszyscy chcą być aktorami i aktorkami. Nie chcą być yoginami. To całkiem inne podejście. To była Ishwara Prahnidhana, czyli najpierw musicie otrzymać Realizację. Jedną z tych ośmiu jest Yama Nirma. W Nirmie jest tylko jedno fizyczne ćwiczenie, także zależne od tego, gdzie jest Kundalini.
W pewien sposób my również używamy Hatha Yogi. Na przykład, kiedy Kundalini zatrzyma się w punkcie, w pewnym centrum, z powodu fizycznych problemów, wtedy wykonujemy pewne niezbędne asany lub ćwiczenia. Ale to jest coś innego.
Współczesna Hatha Yoga polega na tym, że np. jeśli muszę dostać się z Londynu do Birmingham, to nie uruchamiam samochodu tylko skręcam w lewo i w prawo stojąc w miejscu. I myślę, że dotarłam do Birmingham. Mam tylko mapę, idę w prawo, w lewo albo jeszcze gorzej. Dam wam jeszcze lepszy przykład: to jest jak zażycie wszystkich leków na raz, bez wiedzy o tym, na co chorujecie. Jest to wielki brak rozróżnienia. Nikt z tych nauczycieli nie miał realizacji, jak więc mają rozumieć istotę Hatha Yogi? Ja tego nie rozumiem. W Indiach guru to osoba, która jest zrealizowana. Może być on Muzułmaninem, Hindusem, może być kimkolwiek, ale przede wszystkim musi być zrealizowaną duszą. Bramin jest zrealizowaną duszą. W obecnych czasach Bramini mogą pracować jako kucharze.
Jeżeli więc chodzi o Hatha Yogę, cała koncepcja jest bardzo powierzchowna. Z kolei Raja Yoga jest po to, żeby zrozumieć, czym jest Hatha Yoga. Początkiem Hatha Yogi jest Sahaja Yoga. Ale Hatha Yoga jest sprawą drugorzędną. Gdy jej potrzebujemy, możemy jej użyć, możemy zastosować jej część. Druga część to Raja Yoga. Raja Yoga jest kolejną błędną koncepcją. Kiedy Kundalini podnosi się, musicie dostrzec, jak wielkim wydarzeniem jest to, że Kundalini unosi się do góry. To nie jest zgodne z grawitacją.
Więc aby to nastąpiło, musi się coś wydarzyć. Na przykład, kiedy ona podnosi się i przekracza drugie centrum, następuje pewien wzrost, poprzez który Kundalini nie opada. To się nazywa bhandas. Bhandas jest wzrostem, zamykaniem. Kundalini idzie wyżej i znowu zaczyna zamykanie. Przechodzi przez Vishuddhi, gdzie cała energia musi być wykorzystana w grze.
Ma miejsce Kachari, w którym język będzie lekko wygięty, ale nic nie poczujecie, bo to dzieje się bardzo szybko. Tak szybko, że tego nie poczujecie. Nie mogę znaleźć innego przykładu. Nawet w samolocie Concorde coś czujecie, ale wyobraźcie sobie samolot, do którego wsiadacie i od razu jesteście na miejscu. To jest ułamek sekundy, kiedy Kundalini wystrzeliwuje. Nie odczuwacie niczego. Na przykład Ziemia jest tak wielka, że nie widać, że jest okrągła. W porównaniu z jej obwodem to, co dostrzegacie jest tak małe, że nie widzicie, że jest okrągła.
W ten sam sposób Sahaja Yoga jest tak szybką metodą podniesienia Kundalini. Chodzi o to, że nie ma innej metody. Dzisiaj Sahaja Yoga jest tak bardzo szybka, że tego nie czujecie, ale to się dzieje. Również wasze źrenice powiększają się. Widziałam tych szalonych ludzi zwanych Raja Yoginami, oni zakrapiają sobie atropinę do oczu, aby powiększyć swoje źrenice, ponieważ było powiedziane, że źrenice muszą być powiększone. Odcinają sobie języki i wpychają je do tyłu. Był taki jeden w Ameryce, który odcinał ludziom języki i ruszał nimi. Nawet dzisiaj są ludzie, na których miał wpływ ten wielki guru, którzy nadal ruszają w ten sposób językami i cofają języki.
Czy sądzicie, że robiąc te wszystkie sztuczki, podniesiecie Kundalini? Nic nie musicie robić, to jest spontaniczne, dzieje się bez wysiłku. Dzieje się dzięki troskliwej Miłości Boga. Dlaczego chcecie złamać sobie kark bez powodu, po co? Początkowo myślałam: „ Jak dzieci”, bo widzicie, kiedy dzieci chcą zrobić wrażenie na Matce z jakiegoś powodu, to krzyczą i tupią, żeby zwrócić Jej uwagę. Teraz myślę, że oni traktują to bardzo serio. To jest bardzo zadziwiające, że posuwamy się do takiego stopnia. To niszczy wasze czakry, to ma wpływ na waszą pozycje w Sahaja Yodze jako dobrego albo złego Sahaja Yogina. Taki Sahaja Yogin, który otrzymuje to szybko, umacnia się i pracuje nad mistrzostwem, bardzo szybko wzrasta. Natomiast osoba, która zrujnowała swoje czakry, wymaga uwagi albo musi się namęczyć żeby je poprawić, zatroszczyć się o nie.
Więc wszystko te idee mogą zostać wyjaśnione tylko wówczas, kiedy otrzymacie Samorealizację. W porządku?
Niech was Bóg błogosławi.
(Confusion – the Subtle Slavery, Program publiczny Birmingham, 09.07.1982)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz